Projektismertető
2009. május 27. fontos dátum intézményeink életében, ekkor derült ugyanis ki, hogy a TÁMOP 3.1.4./08/2. jelű, "Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben" pályázatán intézményeink nyertek közel 55 millió forintot. A pénz megnyerése maga után vonta azt is, hogy a pályázat írásakor vállaltakat teljesítenünk kell a 2009-2010-es tanévben.
A minőségi közoktatás közös ügyünk. Mindannyiunk érdeke, hogy tanulóink olyan intézményekben tanulhassanak, ahol egyéni képességeiket messzemenőkig figyelembe véve oktatnak, és mégis azonos esélyekkel indul minden óvodás és iskolás. E feltételek megteremtése - jól tudjuk - pénzbe kerül.
Kulcskompetencia területek fejlesztésére, oktatási programok és taneszközök bevezetésére, adaptációjára, a szegregációmentes együttnevelési környezet kialakítására, illetve önálló intézményi innováció megvalósítására lehetett pályázni.
A kompetencia alapú oktatás bevezetésének szükségessége azért vált időszerűvé napjainkban, mert a társadalmi környezet változásai - az információrobbanás, a globalizáció és a demokratizálódási folyamat - szükségessé tették az óvoda és iskola szerepének újraértelmezését.
A mai közoktatási intézmények feladata ma már egyre inkább az, hogy a jövőben is hasznosítható tudással rendelkező gyermekeket képezzen.
A gyerekek figyelme nehezebben köthető le, változott az érdeklődési körük. A ma jellemző frontális és zömmel lexikális ismeretközlő eljárásokat ezért is fel kell váltania a kompetencia alapú nevelési, oktatási módszertannak. Az oktatás jó hagyományai mellett keresni kell azokat a lehetőségeket, amelyek továbbfejlesztik, hogy a tanulók valóban alkalmazásképes ismeretek birtokába jussanak. A magyar közoktatás versenyképességét a hagyományos tananyaggal, módszerekkel, eszközökkel már nem lehet biztosítani. A világ változó igényeihez alkalmazkodnunk kell. Különösen nagy fontosságú az óvodás- és kisiskoláskorban kialakított alapképességek és készségek, valamint a kulcskompetenciák (a szövegértés, szövegalkotás, számolási és matematikai készségek, idegen nyelv, szociális kompetenciák) fejlesztése.
A kompetenciafejlesztés legfontosabb fogalmai, melyek intézményeinkben hangsúlyozottan előtérbe kerülnek: az önállóság, együttműködés, empátia, problémamegoldás, konfliktuskezelés, kritikus gondolkodás, közösségi részvétel. A tananyag az együttműködésre épít, megváltoztatja az óvónő-gyermek, tanár-diák viszonyt, hatékonyan készít fel a felnőtt szerepre, az élethosszig tartó tanulásra, az önálló és csoportos kreatív gondolkodásra és cselekvésre.
Kötelező tevékenységek intézményeinkben
A NAT és az ONEP szerinti kulcskompetencia-területek fejlesztését támogató oktatási programok, újszerű tanulásszervezési eljárások bevezető pedagógusai, bevont csoportjai:
Mártélyi Iskola | ||||||||||||
|
||||||||||||
Forray Máté Általános Iskola-Szegvár | ||||||||||||
|
||||||||||||
Mártélyi Óvoda | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kurca- parti Óvoda-Szegvár | ||||||||||||
|
||||||||||||
Projektvezető, projektasszisztensek és szakmai vezetők |
||||||||||||
|
A sikeres kompetenciafejlesztés elérhető minden pedagógus számára, csak szem előtt kell tartani az egyéni bánásmód elvét, miszerint meg kell teremteni minden gyerek számára az egyforma fejlődést, az egyenlőtlenségek lehetséges minimalizálásával. A kompetenciafejlesztő foglalkozások jellege, sajátossága körvonalazza a kívánt óvónői, tanítói, tanári attitűdöt is. A jó szakmai felkészültség szükséges feltétele az eredményes munkának, de a pedagógusnak rendelkeznie kell további - legalább ilyen fontos - készségekkel, kompetenciákkal.
A kompetencia alapú oktatás-nevelés nem megy egyik napról a másikra. Ez egy hosszú folyamat, melyben közös gondolkodásra, együttműködésre, nyitottságra, és sok-sok türelemre van szükség.
"...mindegy, hogy képességeid mekkorák, fő, hogy a tőled
telhető legjobbat formáld belőlük és általuk."
(Weöres Sándor: A teljesség felé)
Linkek:
www.nfu.hu
www.hepih.nfu.hu
www.okmt.hu